• kunstraum ute pleuger, Caputh »Toccata« (solo exhibition) · 2018

CV · Awards · Grants

Ute Pleuger lives in Berlin and Caputh

1956 born in Neuwied and raised in Essen, Germany
1976–1983 studied painting at the University of Arts Berlin, master student of Marwan, studied organ with Oda Jürgens
1979 Scholarship from the Notgemeinschaft der deutschen Kunst e.V. Berlin
1983–1985 studio in Paris, advanced studies with Olivier Debré
1983–1984 Paris Grant from the Deutsch-Französisches Jugendwerk
1984–1985 Paris Grant from the Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)
1985 Prize for paper works from the Kulturkreis im Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI)
1986–2006 studio in Berlin
1987 Scholarship from the Berliner Senat für kulturelle Angelegenheiten
1988 Scholarship from the Notgemeinschaft der deutschen Kunst e.V. Berlin
1989–1990 Goldrausch Project Support from the Berliner Senat
1992 Linolschnitt-heute-Prize at the international graphic competition Bietigheim-Bissingen
1993 Scholarship from the Berliner Senat für kulturelle Angelegenheiten
1993 Winner of the poster competition for the Berlin application for the Olympic Games
1996 Studio Grant from the Berliner Senat für kulturelle Angelegenheiten in Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf, Brandenburg
1996–1999 lecturer in painting at the University of Arts Berlin
1999–2016 full professor of painting at the University of Arts Burg Giebichenstein Halle (Saale)
since 1999 active on juries for Plastic Arts, Painting, Graphics and Architectural Design
2004 summer studio at Bernau in the Black Forest
2004 Ilse-Augustin-Award Berlin
2005–2007 building of a new studio in Caputh near Berlin
since 2007 Studio in Caputh
since 2013 member of Deutscher Künstlerbund
2016 end of teaching activity
2018 opening of the art space Kunstraum Ute Pleuger Caputh

Exhibitions

Akademie der Künste Berlin, Bauhaus-Archives Berlin, Berlinische Galerie State Museum of Modern Art Berlin, Festspielgalerie Berlin, gr_und Berlin, Haus am Lützowplatz Berlin, Künstlerhaus Bethanien Berlin, Maxim Gorki Theater Berlin, Museum der Dinge / Werkbund-Archiv im Martin-Gropius-Bau Berlin, Museum für Islamische Kunst Berlin, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst Berlin, Schering Kunstverein Berlin, University of Arts Berlin, Municipal Gallery Bietigheim-Bissingen, Gesellschaft für Aktuelle Kunst Bremen, Neue Sächsische Galerie Chemnitz, Municipal Gallery Delmenhorst, The Hugh Lane Municipal Gallery of Modern Art Dublin, Ireland, Municipal Gallery Schwarzes Kloster Freiburg i. Br., Kunstsammlung Gera, Kunsthalle Villa Kobe Halle (Saale), Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale), Barlach Hall K, Hamburg, Kunstkreis Hameln, Kunstverein Herford, Jenaer Kunstverein, Bayer Kulturhaus Leverkusen, Musée d‘Art Moderne Liège, Belgium, Stiftung Kunst, Kultur und Bildung Ludwigsburg, Kunstmuseum Kloster Unser lieben Frauen, Magdeburg, Municipal Gallery Neuwied (Rhine), Lyonel-Feininger-Gallery, Museum for graphic Arts Quedlinburg, Richard-Haizmann-Museum Niebüll, Kunsthalle Recklinghausen, Museum of Art Spendhaus Reutlingen Reutlingen, Kunsthalle Rostock, Museum of Art Seoul, South Korea, Niederösterreichisches Dokumentationszentrum für Moderne Kunst St. Pölten, Austria, Kunstmuseum Tondern, Denmark, Gewerbemuseum Winterthur, Switzerland and so on

Collections

Berlinische Galerie State Museum of Modern Art Berlin
Landesarchiv Berlin
Landesbank Berlin
Neuer Berliner Kunstverein
Schering Berlin
National Museums Preußischer Kulturbesitz Berlin
Municipal Gallery Bietigheim-Bissingen
Deutsche Bank Frankfurt (Main)
Archives of the Burg Giebichenstein Halle (Saale)
Art collection of Saxony-Anhalt
Norddeutsche Landesbank Hanover
Stiftung Kunst, Kultur und Bildung Ludwigsburg
Hypovereinsbank Munich
Municipal Collection Neuwied (Rhine)
Private Collections in Europe and the USA

Texts

Claudia Tittel »Plein-Jeu« 2021
Uwe Gellner »Simple Fugue #4–7« 2018
Julia Frese »The missing movement of the symphony« 2018
Günter Kowa »Ute Pleuger hört an der ›Burg‹ in Halle auf« 2016
Jule Reuter »Imago« 2015
Barbara Straka »Art Forms of the New Nature« 2003
Uwe Haupenthal »From Serial Spaces to the Atlas of New Nature« 2003
Ulrike Lorenz »Standing before Ute Pleuger’s paintings« 1998
Barbara Straka »Horizons at the end of Nature and art« 1997
Kathrin Becker »Rear Window« 1996
Annie Bardon »Austere Mass And Great Expressiveness« 1992
Reiner Niehoff »Facades« 1990
Margarethe Jochimsen »Hearing with the Eyes« (Opening speech) 1986